Winterland is het Deense thrillerdebuut van schrijversduo Kim Faber en Janni Pedersen. De titel is niet origineel en ook de achterflap belooft niet veel spannends. Terrorisme en rechercheurs met persoonlijke problemen. Het lijken dé basisingrediënten te worden van Deense thrillers. Toch weet Winterland je op het puntje van je stoel te jagen en blijf je daar tot aan de laatste pagina zitten.

Als er een bom ontploft in Kopenhagen wordt rechercheur Signe Kristiansen direct op de zaak gezet. Terwijl ze niet alleen worstelt om haar werk en privé gescheiden te houden, probeert ze ook wanhopig een balans tussen de twee te vinden. Ondertussen volgen we haar voormalige collega Martin Juncker, die na een misstap op zowel privé- als werkgebied overgeplaatst wordt naar de woonplaats van zijn dementerende vader. En juist wanneer hij denkt dat er in dit stadje weinig staat te gebeuren, wordt er een dubbele moord op zijn bureau geschoven. Aan hem de taak om deze met zijn twee onervaren collega’s op te lossen.

Ze hebben weliswaar allemaal een rugzakje, maar wel elk een van een ander merk

De personages leven en zijn goed uitgewerkt, hun problemen zijn echt en voelen ook zo. Daarnaast zijn ze divers en verschillend in karakter. Weliswaar allemaal met een rugzakje, maar wel elk een van een ander merk. Zo worstelt de een met de innerlijke strijd zichzelf te bewijzen, is er sprake van verboden liefdes en probeert de ander weer te leven met de gemaakte fouten. En dan hebben we het nog niet eens over de relatie tussen Martin en zijn vader. Alle personages laten hun afdruk achter en niet één verdwijnt naar de achtergrond. Ze zijn gedoseerd en hebben een functie. Het is duidelijk dat Faber en Pedersen journalist van beroep zijn: ze weten hoe ze moeten boeien.

Faber en Pedersen weten hoe ze moeten boeien

Hoewel de gekozen thema’s terrorisme, neonazisme en de vluchtelingenproblematiek niet per origineel zijn, zijn ze wel actueel. Bovendien hebben Pedersen en Faber ervoor gezorgd dat ze blijven hangen. Doordat de personages persoonlijk verbonden zijn met de onderwerpen, staat de problematiek namelijk ineens een stuk dichterbij. Bijna tastbaar zelfs. Daarnaast wordt de climax geleidelijk en voldoende opgevoerd. De spanning is daarmee van de eerste tot laatste bladzijde te voelen. Dit alles maakt Winterland een sublieme thriller die zeker niet in je boekenkast mag ontbreken. Niet gek dus, dat het boek al in tien verschillende landen verscheen en dat zelfs de filmrechten al verkocht zijn.