We moesten er een jaar op wachten en werden maandenlang nieuwsgierig gemaakt met teasers en trailers. Toen het tweede seizoen van You 26 december eindelijk verscheen waren we huiverig. Werd het succes van seizoen 1 geëvenaard? Of moesten we ons klaarmaken voor een complete teleurstelling?

—SPOILER ALERT—

Nog niet alle afleveringen van You gezien? Stop dan nu met lezen & ga heel snel die serie kijken!

Een korte recap

Seizoen 1 zat vol gebeurtenissen die elkaar snel opvolgden. Hoog tijd voor een korte samenvatting. Wie is Joe Goldberg en waarom is deze serie zo verslavend? De serie begint ogenschijnlijk onschuldig. Joe wordt geïntroduceerd als een charmante boekverkoper die als een blok valt voor Beck. Al snel blijkt echter dat Joe’s hoofd vol zit met illusies van een perfect verhaal tussen hem en Beck. En zo doet hij alles – van stalken tot moord – om dit verhaal werkelijkheid te maken. Casual serial killer style.

In het tweede seizoen zien we dat Joe verhuist naar Los Angeles en een nieuw leven start, inclusief een nieuwe naam: Will. En al snel maken we kennis met zijn nieuwe obsessie: Love. En hoewel het begin erg vergelijkbaar is met het verhaal tussen Joe en Beck, neemt het verhaal van Will en Love al snel een andere wending. Het is duidelijk dat de makers dit seizoen nog net wat smeuïger wilden maken na het succes van afgelopen jaar. Meer plottwists, meer complexe personages, meer verhaallijnen én meer literature references. Dostojevski’s Misdaad en Straf lijkt de rode draad te zijn in dit verhaal.

Kritiek op You

Begrijp me niet verkeerd: ik ben lyrisch over You. Het is onderhoudend, intrigerend, verslavend. Een absolute must-see als je het mij vraagt. De complexiteit en het absurdistische karakter van deze serie zijn uniek – zeker als je bedenkt dat het een Amerikaanse productie is. Toch is het niet verkeerd om ook even stil te staan (heel eventjes maar) bij de kritiek die de serie heeft ontvangen. Vaak genoemd is de onbetrouwbaarheid van de verteller. Als kijker ben je geneigd medelijden te krijgen met Joe, je praat zelfs zijn acties goed. We lijken te vergeten dat dit verhaal vertelt wordt vanuit de ogen van een totaal gestoorde (en onbetrouwbare) gek. En op die manier zien we Candace niet als slachtoffer – totaal getraumatiseerd (denk vooral ook even aan die scène waarin ze gedwongen werd Joe een knuffel te geven) – maar als vervelend personage dat uit de weg geruimd moet worden.

Veel kijkers vinden dat de serie te makkelijk omgaat met thema’s als trauma’s en misbruik. En hoewel ze hier zeker een punt hebben, vraag ik me ook af of er nóg meer verhaallijnen in een serie als You passen. Centraal staat het verhaal van een psychopaat – moeten we dan nog aandacht schenken aan andere thema’s?

Verwachtingen seizoen 3

You eindigt met een aflevering vol plottwists. Ook worden er heel wat zaadjes geplant voor een nieuw seizoen. Acteur Penn Badgley heeft al laten weten dat dit er ‘unofficially’ zeker aan zit te komen. En ook auteur Caroline Kepnes werkt aan een vervolg op haar eerdere boeken. Grote kans dus dat dit verhaal nog lang niet voorbij is. Tot die tijd moeten we ons bezighouden met de vraag wie de nieuwe buurvrouw van Joe is. Er bestaan al heel wat fan theories, maar één springt er wat mij betreft wel bovenuit. Fans claimen namelijk dat de onbekende vrouw die we in de laatste scène van dit seizoen zien Joe’s moeder is. En ik moet zeggen: daar is nog behoorlijk wat bewijs voor.

Nog even lezen wat we vonden van seizoen 1? Dat kan hier.