Na To All The Boys I’ve Loved Before lijkt iedereen Netflix-film Sierra Burgess Is a Loser te kijken. Ik keek ‘m ook, want hallo: Noah Centineo. Maar ik ben niet zo’n fan van deze film. In deze blogpost vertel ik je precies waarom.

door Paula

Sierra Burgess Is a Loser: hier gaat deze Netflix-film over

Sierra is een normale tiener op een middelbare school. Ze is niet mega populair en is behoorlijk onzeker, maar ondanks die struggles gaat het best aardig. Op een dag zorgt de populaire Veronica ervoor dat Jamey (Noah Centino) het nummer krijgt van Sierra. Ze sms’en met elkaar, maar Jamey denkt dat Sierra Veronica is. Hallo catfishing! Sierra zit daarom in een lastige situatie en schakelt de hulp van Veronica in. Maar, hoe zal het aflopen met Jamey?

Toffe acteurs, maar geen toffe grapjes

Shannon Purser, die Sierra Burgess speelt in deze film, ken je misschien wel van Stranger Things (Barb) of van Riverdale (Ethel). Haar tegenspeler, Noah Centino, ken je als Peter Kavinsky uit To All The Boys I’ve Loved Before. Toffe acteurs, logisch dat veel mensen deze film aanklikken. Ik verwachtte in ieder geval veel goeds, een leuke rom-kom op een Amerikaanse highschool. Misschien zelfs een beetje To All The Boys-achtig. Maar helaas had ik het mis. Waar To All The Boys totaal niet problematisch is, is Sierra Burgess dat helaas wel.

‘Waar To All The Boys I’ve Loved Before totaal niet problematisch is, is Sierra Burgess Is A Loser dat helaas wel’

En dat problematische zit ‘m vooral in de ‘grapjes’ tussendoor. Er worden steeds opmerkingen gemaakt die bij mij – en veel mensen met mij op Twitter – niet zo lekker vielen. Zo zijn er homofobe grapjes. Sierra zegt namelijk dat mensen haar aanzien voor lesbisch, terwijl ze dat niet is. Daarna moet ze hard lachen met Veronica. Nou, hílarisch. NOT. Ten tweede maakt Dan, de beste vriend van Sierra, een opmerking over hermafrodieten. En ten derde, en dit vind ik zelf de ergste, doet Sierra in een scène alsof ze doof is. Want ja, lesbische vrouwen belachelijk maken en hermafrodieten was blijkbaar nog niet genoeg. Dove mensen nadoen moet er echt nog even bij. Het zijn allemaal opmerkingen tussendoor, maar ze zorgen er wel voor dat de film problematischer is dan ik in eerste instantie had verwacht.

Sierra Burgess Is a Loser review Netflix-film

En laten we het nog even hebben over Sierra

Kan ik dan niks positiefs zeggen? Nou, weinig. Het plot is ergens wel leuk, maar de uitwerking is heel jammer. Ik denk dat de makers van de film wilden meegeven dat iedereen geaccepteerd moet worden, ongeacht je lichaamsvorm. Daarom heeft Sierra, die dikker is dan de gemiddelde tiener, ook de hoofdrol. Maar het komt gewoon niet zo lekker over allemaal, ik mis een feministisch aspect, een stukje body positivity. Sierra doet heel erg alsof zij het slachtoffer is van alles, omdat ze niet geaccepteerd wordt op school door de populaire meiden. Maar eerlijk, ik denk dat het feit dat ze niet populair is, meer door haar egoïstische houding komt dan door haar lichaamsfiguur.

‘Ik denk dat het feit dat ze niet populair is, meer door haar egoïstische houding komt dan door haar lichaamsfiguur’

Natuurlijk is de onzeker en moet ze geaccepteerd worden op school. Iedereen met wat voor lichaamsfiguur dan ook moet serieus worden genomen en niet worden gepest. Alleen je houding tegenover anderen zorgt er ook voor of mensen je aardig vinden of niet. Sierra is in mijn ogen totaal niet aardig. Veronica, het populairste meisje van de school, is dat in eerste instantie ook niet maar verandert gedurende de film wel. Bij Sierra zie ik totaal geen verandering. Ja, ze is onzeker, maar ook erg egoïstisch en bitchy tegen anderen. Vooral op het einde van de film. Nog een dingetje dan: waarom wordt er amper ‘sorry’ gezegd in deze film? Niemand biedt ooit zijn of haar excuses aan. Snap ik totaal niet. Zeg gewoon face-to-face dat wat je deed kut was, en dat het je spijt. Gebeurd gewoon niet. Nou goed, genoeg over deze film. Het is allemaal jammer, deze uitwerking, want de acteurs zijn wel erg leuk. Ik geef de film daarom twee sterren en zou ‘m niet opnieuw kijken. Dan zet ik liever To All The Boys I’ve Loved Before nog eens op.

De trailer van Sierra Burgess Is a Loser

Ik ben benieuwd: wat vond jij van Sierra Burgess Is a Loser? Ben je het met me eens of vond je het juist wel een leuke film om te kijken?