Thuiswerken: zo blijft het leuk

We kunnen voorlopig geen evenementen bezoeken. En ook thuiswerken blijft de norm. Zowel mentaal als fysiek vergt dit behoorlijk wat van ons. Met deze tips blijft thuiswerken leuk, en blijf je tegelijkertijd gezond.

Zeker als je alleen woont, kan thuiswerken vervelend zijn. Je hebt weinig sociaal contact en weinig afwisseling. Anders gezegd: het wordt snel eentonig. Hierdoor kom je in een sleur terecht, een neerwaartse spiraal die ervoor zorgt dat je nog maar weinig motivatie over houdt en bovendien weinig plezier uit je dag haalt. Dit kan én moet anders.

Wat kun je doen?

  • Zorg voor een ritme, ook als je geen (online) afspraken hebt in de ochtend, is het belangrijk dat je iedere dag op hetzelfde tijdstip uit bed komt. Hetzelfde geldt voor de avond: ga op een vast tijdstip slapen. Werk en privé lopen al snel door elkaar – een ritme kan ervoor zorgen dat dit onderscheid beter te onderhouden is.
  • Houd een weekplanning bij. Wat wil jij de komende week bereiken? Schrijf het op en koppel hier taken aan. Verdeel de taken over de week. Extra tip: schrijf je lijstje met taken voor de dag iedere ochtend uit voor een extra overzicht. Lekker afstrepen gedurende dag geeft je een gevoel van voldoening en trots.
  • Neem geregeld pauze. Wanneer je thuis werkt kun je snel vervallen in het uren lang achter elkaar werken. Klinkt productief, maar is op de lange termijn geen goede oplossing. Ga dus regelmatig wat anders doen (de was, opruimen, koffie drinken, even naar buiten, een wandeling maken, boodschappen doen etc.), maar zorg ook voor momenten van ontspanning.
  • Hierboven al even genoemd: probeer iedere dag naar buiten te gaan en een wandeling door de buurt te maken.
  • Spreek met een vriend(in) of collega af om iedere ochtend of een paar keer per week even online te zijn samen, bijvoorbeeld 15-30 minuten. Even samen opstarten, de week of dag bespreken om je dag goed te beginnen.
  • In hoeverre mogelijk: zorg voor een goede werkplek, afgesloten van de rest van je huis(houden) om een goede scheiding te creëren tussen werk en vrije tijd. Is dit niet mogelijk? Kleed je werkplek (of keukentafel) dan zo gezellig mogelijk aan met stationary om aan jezelf duidelijk te maken dat dit een werkplek is.

Tips voor je lichamelijke houding bij het thuiswerken

Een lange tijd zittend werk doen, kan voor lichamelijke klachten zorgen. Op korte termijn merk je dit vooral aan rugpijn, een stijve nek, hoofdpijn of pijnlijke schouders. Klinkt vervelend, maar nog niet levensbedreigend. Toch is belangrijk hier wat aan te doen, want op de lange termijn verhoogt lang stilzitten de kans op hart- en vaatziekten en depressieve klachten.

Om dit te voorkomen is het belangrijk om – waar mogelijk – te zorgen voor een rustige werkplek, met een stoel waar je goed zit. Beweeg voldoende gedurende de dag. En zorg ervoor dat je laptop op beeldscherm op een goede hoogte geplaatst is.