Op 23 november start de tv-serie gebaseerd op het spannende Wisting-kwartet, van Jørn Lier Horst. De serie is te volgen op NPO3 en NPO start, waar wekelijks twee afleveringen te zien zijn. En wij, wij mochten Jørn over dit leuke nieuws interviewen! We vroegen naar de serie, zijn inspiratie voor zijn boeken en zijn verleden als hoofdinspecteur bij de politie. 

Wat onderscheidt Scandinavische thrillers van bijvoorbeeld Amerikaanse/Engelse thrillers, volgens jou? Speelt bijvoorbeeld het slechte weer een rol?

Ik denk dat je Scandinavische thrillers kunt onderscheiden door hun donkere, ingehouden, sociaal kritische en realistische stijl. Daarnaast plaatsen deze thrillers de misdaad in een bepaalde context. De moord is niet alleen gepleegd en opgelost, maar de omstandigheden rondom de moord of misdaad hebben ook betekenis en deze worden ook beschreven en geproblematiseerd. Dit maakt dat de thrillers een dubbel verhaal hebben. Daarnaast zijn goede en dwingende verhalen sociaal relevant. Dit hebben thrillers uit andere landen natuurlijk ook wel, maar veel Amerikaanse en Britse thrillers vaak in mindere mate. Daarnaast bevatten dit soort thrillers over het algemeen meer actie.

Natuurlijk speelt het slechte weer ook een rol in Scandinavische thrillers. De auteurs worden beïnvloed door het koude klimaat en slechte weer. Zowel auteurs als personages tasten letterlijk en figuurlijk in het duister. Ik denk dat het weer wordt gereflecteerd in onze manier van vertellen, en dat is wat Scandinavische thriller onderscheidt van de rest.

Omdat je hoofd van de recherche bent geweest, ben je goed op de hoogte van politieonderzoeken. De Westing-serie laat dit goed zien. Haal je veel inspiratie voor je boeken uit je werkervaring?

Doordat ik ervaring heb in het vak, kan ik realistische misdaadthrillers schrijven.
Ik heb de politie in september 2013 verlaten. Op veel manieren was mijn baan er een die me gevormd heeft als een persoon en dat is ook te merken in mijn boeken. Mijn werk als hoofdinspecteur betekende dat ik achter het politielint moest zijn, dat ik me daar een weg moest banen door alle sporen en bewijzen die waren achtergelaten na meedogenloze gevechten, gevoerd tijdens het plegen van de meest vreselijke misdaden. Ik kwam in, voor de buitenwereld gesloten, kamers waar nog onontdekte geheimen waren. Precies naar die plek probeer ik mijn lezers mee te nemen.

Tegelijkertijd was het ook mijn werk om met de daders te praten, en ze te ondervragen

Tijdens het werken aan deze zaken heb ik ook slachtoffers en nabestaanden van dit soort misdaden ontmoet. Tegelijkertijd was het ook mijn werk om met de daders te praten, en ze te ondervragen. Mijn ervaring waarin ik face to face naar mensen hun woede, frustratie en spijt heb gekeken, heeft bijgedragen aan het ontstaan van de authentieke toon in mijn boeken die in het algemeen moeilijk te imiteren valt. Het geeft de boeken een ‘true crime’-gevoel.

Over het algemeen, ben je van mening dat thrillers een goed beeld geven van een politieonderzoek? Of merk je het direct als iets naar waarheid is? En is het van belang om hier in thrillers een realistische weergave van te geven?

Er is natuurlijk veel variatie. De thrillers met het meeste succes zijn die met een realistisch framework. Maar de hoeveelheid realiteit die je aan een verhaal toevoegt blijft natuurlijk beperkt. Realiteit zit vaak vol met routine en verveling, er moet dus een goede balans zijn tussen feit en fictie. Verhalen die deze balans niet hebben, noemen we sprookjes voor volwassenen; verhalen die niks met de realiteit te maken hebben.

Het belangrijkste is dat het spannend en goed verteld is

Amerikaanse thrillers waarin inspecteurs drugs proeven en dan weten waar het gemaakt is, zijn te makkelijk. Aan de andere kant ben ik niet het type lezer of tv-kijker die zoekt naar onjuistheden. Het belangrijkste is dat het spannend en goed verteld is.

Lees je als thrillerauteur zelf ook veel thrillers of gaat je voorkeur naar een ander genre? Wie is bijvoorbeeld je favoriete auteur?

Ik lees inderdaad veel detectives en thrillers. Een favoriete auteur heb ik niet, maar ik zou waarschijnlijk niet de auteur zijn geworden die ik nu ben zonder Henning Mankell. En waarschijnlijk ook niet dezelfde agent. Mijn eerste kennismaking met Mankell was het eerste boek over Kurt Wallander. Faceless Killers, gepubliceerd in Noorwegen in 1993. Ik las het tijdens mijn tijd op de politie academie en dacht dat ik precies zo’n agent zou worden. Een oprechte en goede detective, verantwoordelijk voor het oplossen van grote zaken. Dus Mankell/Wallander hebben ervoor gezorgd dat ik de hoofdinspecteur werd die ik zoveel jaren ben geweest.

Foto: Anton Soggia

Wat gaaf dat de Wisting-serie nu ook een tv-serie is. Ben je veel betrokken geweest bij the making of? Hoe was dit?

De bewerking van een boek naar een tv-serie is altijd een spannend proces. Karakters, bedacht in je eigen hoofd, komen tot leven, maar hun acties worden aangepast zodat ze in de vertelstijl van de serie passen.

De opnames vonden plaats in mijn geboortestad, Larvik – waar mijn boeken zich ook afspelen. Ik heb het proces van een afstandje gevolgd, maar ik ben wel naar de eerste opnamedag geweest om hoofdrolspeler Sven Nordin als William Wisting te zien. Hij is een van de bekendste acteurs in Noorwegen. Hij stapte namelijk niet alleen in de rol van Wisting, maar ook in de rol die ik zolang gehad heb: die van inspecteur. Ik was erg onder de indruk van zijn prestatie. Hij praatte als een inspecteur, liep als een inspecteur, hij keek zelfs als een inspecteur. Alleen daarvoor zou hij al een prijs moeten krijgen.

Hij praatte als een inspecteur, liep als een inspecteur, hij keek zelfs als een inspecteur

In hoeverre komen de gecaste personen overeen met het beeld dat je van je eigen personages in het boek hebt?

Ik denk dat zowel de personages, als de omgeving en de realiteit goed bewaard zijn gebleven in de bewerking.

Degenen die de boeken kennen zullen meer spanning en confrontatie merken tussen Wisting en zijn dochter, journalist Line, maar ik denk dat dit de personages alleen maar meer diepgang heeft gegeven en ze interessanter heeft gemaakt.

Vind je het spannend hoe mensen gaan reageren op de tv-serie van de Wisting-serie?

Ik denk dat de Nederlanders Wisting zullen verwelkomen. De makers van de series zijn ook degene die veel succes hebben gehad met onder andere de bewerking van Wallander en Stieg Larssons Millennium Trilogie. Zij weten hoe ze een Scandinavische thriller moeten vertalen voor een internationaal publiek.

Ik denk dat de Nederlanders Wisting zullen verwelkomen

Wisting is elke zaterdag om 20:25u te zien op NPO3:
Wisting gaat over hoofdrechercheur William Wisting, die te maken heeft met de twee lastigste moordzaken uit zijn loopbaan. Terwijl hij met hulp van de FBI onderzoek doet naar een seriemoordenaar, komt zijn dochter in gevaarlijk vaarwater wanneer ze voor haar werk als journalist met dezelfde zaken als haar vader in aanraking komt. Wanneer Wisting vervolgens zelf in een kwaad daglicht wordt gesteld, kan dat het einde van zijn loopbaan betekenen.

Ga jij morgen ook kijken?
Voor meer informatie over boeken EN een winactie, klik je hier.